Hyppotalamus, guden for fødende kvinner

Bibelen beskriver en konflikt med en ny farao

Israelittene hadde nå blitt folkerike og spredt seg utover Egypt, sier Bibelen i 2 Mosebok kap.1. De var dyktige arbeidere og håndverkere. Men en ny farao dukket opp…… som ikke hadde hørt om Josef.

Farao sa; Kom la oss gå viselig fram mot dem så de ikke skal bli ennå flere. For om det skulle skje at det brøt ut krig, kunne de slå seg sammen med fiendene våre, kjempe imot oss og dra opp fra landet. En ordre om å drepe alle nyfødte guttebabyer blir utstedt….

Egypts historie forteller en historie som kan gi oss en forståelse av denne og andre faraoer på denne tid.

At denne farao ikke kjente så godt til Farao kan skyldes at han var en farao for egyptere i de sørlige deler av Nilen, med hovedstad i Theben (nå Luxor). Egypt hadde lenge vært delt opp i mange dynastier spredt utover Egypt, og i Deltaet og helt ned til Memphis hersket nå Hyksos faraoene i følge egyptisk historie.

Sekenenre i Theben

Farao Seqenenres mumie ligger til utstilling på Kairo Museum. Det er ingen tvil om at han er skadet og drept.

Bibelen sier at farao var engstelig for at de skulle alliere seg med deres fiender, det var akkurat det som skjedde. Hyksos i nord går i allianse med Nubia som ligger sør for Theben. Dette gjør at de kommer i konflikt med prinsene som styrer i Theben (Luxor). Etter en brevveksling mellom Hyksos faraoen i nord og farao i Theben, om at Hyksoskongen ikke får sove pga bråket fra gudene som vokter over fødende kvinner, blir Farao Sekenenre drept, muligens av en Hyksos-sympatisør.

Farao Ahmose angriper Deltaet og hovedstaden der. Han jager ut hyksos-lederne fra Egypt og tar folket til fange.  Ahmose omringer og intar til slutt Sharuhen i Kanaan, hvor Hyksos (gjeterkongene fra fremmed land = lederne i hovedsak)  har flyktet. Han og hans hjelpere tar ennå flere fanger med jødiske navn.

Ahmose angriper Hyksoslederne og tar folket til fange og tvangarbeid.
Ahmose I  sønn av Seqenenre startet israelittens slaveri.
Ahmose I sønn av Seqenenre startet israelittens slaveri.